Jom la Follow Saye:)

Searching for female photographer?

Sunday, July 10, 2011

Bukan Meluat lagi Tp MENYAMPAH!

Semua org tahu pasal kempen kuning. Semua orang ingat tanggal 9 july 2011. Kononnya melaung-laungkan keinginan sebuah negara yg bersih. Lebih-lebih lagi tentang election. Dimana kita tahu kepala depan kepada kempen ini adalah org kafir yang menentang islam tapi ramai umat islam mengikut serta.

Ambiga:
sakkastiknya terhadap bangsa melayu dan agama islam sangat menyerlah
Kejatuhan Islam di Malaysia dilihat sebagai agenda perjuangannya

Namun ramai islam, melayu membuta tuli mendokong perjuangannya kali ini
.Mungkin kabur.
.Mungkin buta.
.Mungkin alpa.
.Mungkin emosi.
.Mungkin bodoh sombong.

Di mana ramai umat Islam di Malaysia menentang habis-habisan perjuangan Ambiga sebelum ini. Sehingga menyebabkan beberapa pejuang politik Islam diheret ke mahkamah dan dipenjara. Kenapa mereka dipenjara? kerana menentang perjuangan orang-orang yang menjadi suara IFC. Kita lupa? Ambiga ini penganjur IFC yang bertanggung jawab menerima memorandum menuntut perlaksanan Suruhan Jaya Agama (IFC) pada 21 Ogos 2001. Yang mana "14 tuntutan IFC" ini jelas sekali mencabar dan mempersoalkan Islam serta bertentangan dengan Perlembagaan persekutuan.

Mungkin jua benar Melayu mudah lupa.

Suatu ketika dahulu ramai umat islam yang berhimpun di hadapan Masjid negara, mengadakan "Himpunan Sejuta Umat" untuk menentang Ambiga dan sekutu dalam kes Murtad Lina Joy. Ada di antara umat islam yang mengistiharkan JIHAD kepada Ambiga dan Majlis Peguam Negara. Dalam kes Lina Joy, Ambiga telah mempertikaikan pelaksanaan hukum syariah di bawah Perkara 121(1A) Perlembagaan Persekutuan dengan menyatakan kebebasan beragama turut termaktub kepada semua penganut agama Islam.

Adakah anda tidak ingat? Dia turut mengadakan forum mengenai memeluk agama Islam pada 9 Ogos 2008 yang membincangkan dan mempertikaikan secara terbuka Perkara 121 (1A). Biarpun mendapat bantahan daripada orang Islam, namun Majlis Peguam yang diterajui oleh Ambiga tetap meneruskan forum tersebut.

Mungkin Melayu kaya dengan sifat pemaafnya. Jadi menutup sebelah mata dan sama-sama menyokong Ambiga dan mengangkat martabat Si Ambiga ini sebagai ketua dalam demonstrasi haram yang diikuti ramai orang-orang melayu dan islam. tak buka mata ker?

Tetapi aku tulis entry ni bukan nak mengupas tentang arus politik di Malaysia tapi tentang perangai rakyatnya.

Bila bercerita tentang politik, semua pengikut parti tertentu naik syikh. Yang parti ini betul, pasti ini salah, parti ini tak telus, parti itu makan rasuah. Tapi bagi aku itu baru namanya politik. If nak baik, bersih, telus, itu kita panggil agama. Jadi politik takkan ada istilah 'bersih'. Itu propa pihak tertentu dengan agenda untuk kepentingan individu.

As long as we dealt with human, there's never gonna be 'bersih' pun. Terimalah hakikat bahawa kita tidak dapat mengubah manusia lain tapi kita dpt mengubah diri sendiri. Juga terima hakikat dimana, sebaik-baik manusia (jgn ckp la psl nabi, tak masuk ok) there's always have little tiny miney black dot in their heart. So, u couldn't expect that people will treating u nice. Tell me, wut gonna be tomorrow? ppl will becomes nice to each other? television will show the 'bersih' version of news..? kalau dengan sekali perarakan mcm ni bole mengubah segalanya. alolololloooo..then that's so cute! mcm tu kita kena buat perhimpunan mcm ni hari2 macam perhimpunan pagi isnin kat sekolah, then selasa, rabu, khamis....jumaat ade lagi??? durhhh...boring dah kot...

Bila dah start masa bahas-membahas sapa betul sapa salah. Mulalah, walau kawan pun mulut sama tak boleh blah. Nak tunjuk parti die betul. Siap nak perli2 org tanya

" kau jangan jadi berkilat kat luar berkarat kat dalam"

hey! suka hati aku la nak pilih parti mana. itu hak aku. dan aku pun tak influence ko ikot parti mana aku sokong. bagi aku nak berarak2 ni pun bukan one of cara org yg berpelajaran should act. ape yg aku tak sokong is perhimpuanan mcm ni. effect org2 yang taknak ambil tahu. ko pulak ape hal nak kecoh lebeh? undi aku undi aku la. ko nak sokong ape ko punya pasal!

"info mana ko dapat? dari arus perdana?"

lagi satu ko pun dapat info dari mane? ade ke duduk semeja bulat dengan ahli2 politik? ade bincang tentang hal negara dengan mereka? ade ko duduk mamak sambil lepak minom teh tarik dengan diorg then borak2 pasal negara???? ade????? ko denga kata org jugakkan? ko baca blog-blog yg belum tentu kesahihan nye kan? ko bace suratkhabar kan? yang mane suratkhabar pun pro parti tertentu jugakkan? so ape ko nak pertikaikan info yg aku dapt? same jela..kita cuma pemerhati, jadi buatla timbal balik mana yg benar. macam aku cakap xada satu pun yg betul2 telus dan bersih. setiap org ade stategi utk naik, samada cara baik atau jahat. jadi kita sebagai rakyat pilihlah yang mana kita anggap yang dapat memberi kepentingan kepada kita. wallahualam.

"mmg tol apa yg ko ckp tu. deorg ni xpk ke apa? bl wat perhimpunan camni..lg nmpk kn negara kiter ni terok.."

"Hurmm..itu la bila emosi dah melangkaui akal..itu lah jadinye.."

Betul aku tidak sokong "Bersih' ni sebab pendapat aku benda ni tak mengubah ape2 pun. Same mcm bersih 2007 ade ubah something major ke? Kalau x takkan ade version 2.0 plakkan? Haha..if betul ubah something yg kecik2 aje..then it will goes around again and again..ape yg takkan berubah is sejarah. ppls akan ingat tarikh ni sbgai ramai org berhimpun nak bersih tp menotorkan imej negara sebenarnya. Banyak lagi cara lain. Ini bukan cara org terpelajar punya tindakan. They shud noe the consequences but they dun care, sbb nakkan kepentingan sendiri. Ramai terhasut. Biar maruah negara tergadai asal puas.

SPR mengawal sistem demokrasi pilihanraya dalam negara. Jika benar SPR tak bersih. Kalau betul SPR tak adil. Ada tuduhan bahawa SPR itu berat sebelah. Gunakan akal fikiran mana mampu puak-puak Pakatan menang besar di PRU 12?

Fikirkan tentang logik lagi sekali apa yang pakcik ini katakan tentang perhimpunan bersih ni.... gunakan akal fikiran, jangan emosi melangkaui akal..




Aku pun bukan berkata-kata pro mana-mana parti. Tapi bila tiba pilihanraya kita perlu buka mata dan minda mana satu parti yang layak diundi, yang mampu memberi kemudahan kepada rakyat, yang mementingkan hak-hak dan perjuangan Melayu, serta tidak lupa yang tidak mempertikaikan Islam sebagai agama rasmi di Malaysia. Dan sebagai umat Islam juga kita perlu memilih pemimpin dari kalangan Islam juga!

If u tried to voice out ur opinion then i'll respect that...BUT...bak kata pepatah "bahasa melambangkan bangsa" so please watch out wut u gonna spill from ur mouth..once u tried to put "dirty" words in ur sentence, sorry dude! i dun ave the enthusiasm to hear the rest. Just accept that different people ave different way of thinking and opinion. so take it or LEAVE it. u just cant change what ppl believe in.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

If u like it please share with ur friend! xoxo