Assalamualaikum sisters!
Alhamdulillah Nisa dah sihat semula dan dah mula bekerja semula hari ini. Terima kasih kat customer yg dapat tunggu nisa utk pos barang yang telah diorder. Agak lambat sikit tapi stakat ni semua dah dipos keluar.
Basically, kebanyakkan urusan perniagaan Nissa'rary dijalankan secara ONLINE dan penghantaran barang adalah menggunakan POSLAJU melalui Pos Malaysia. Nisa dah sediakan sedikit guideline utk customer untuk order barang. Hopefully customer semua dapat meluangkan masa utk meneliti guidline tersebut. Kalau customer tak jumpe guideline nye boleh tgk di header cover page Nissa'rary dan seperti gambar dibawah.
*sila click pada gambar untuk gambar yang lebih jelas. |
Again nisa have to state that kerja-kerja mengepos order hanya dijalankan pada hari
SELASA
KHAMIS
SABTU*
*kecuali sabtu minggu pertama sbb pos office tidak beroperasi)
Setelah Nisa pos barang customer, nisa akan update pada status wall Nissa'rary (atau boleh refer pic folder Parcel) dengan Tracking No barang customer.
Apa yang perlu anda buat dengan tracking no tersebut?
Langkah 1.
Pergi ke laman web rasmi Pos Malaysia
Pada laman utama Pos Malaysia, sila lihat bahagian kanan tengah, terdapat pilihan
"I WANT TO"
& click pada tab
"TRACK & TRACE"
|
Langkah 2.
Tekan pada "SELECT A PRODUCT"
dan pilih
"PARCEL"
Langkah 3.
Tekan kotak merah yang tertera tulisan putih "TRACK>" dan anda akan tiba di page berikut
Langkah 4.
Taip no tracking no yang nisa berikan kepada Anda
Poslaju courier akan berakhir ".....MY
eg: EM123456789MY
Langkah 5.
click pada kotak merah yang mempunyai tulisan putih "TRACK". maka anda akan dapat melihat status order anda seperti berikut.
Untuk melihat status keseluruhan parcel anda. Lihat gambar seterusnya.
Melalui detail ini, anda dapat maklumat samada barang anda
1. Consignment received and processed from posting at Post office: baru diterima & sedang di proses, atau
2. Courier arrived at processing center/transit office : masih berada di pusat pengumpulan/transit, atau
3. Courier is attempting delivery: pengeposan sedang dijalankan, jadi diharap ada orang dirumah untuk menerima barang, jika pos laju gagal menghantar brg, sehelai nota akan ditinggalakan untuk anda collect sendiri di center pos laju berkenaan, atau
4.Unable to deliver: gagal dihantar ke alamat yang dinyatakan kerana tiada org untuk received barang.
5. Consignment successfully delivered: Barang telah dihantar dan diterima di alamat berkenaan.
No comments:
Post a Comment